DOSTLAR BENİ HATIRLASIN hayatı ve bütün şiirleri Özet


KİTAP NO:    206

İSMİ:             DOSTLAR BENİ HATIRLASIN hayatı ve bütün şiirleri

YAZARIN ADI: AŞIK VEYSEL

TARİH, YER    : İSTANBUL, 2001

OKUNDUĞU TARİH: 05.04.2003

YAYINEVİ: INKILAP 2001

KONU:

            Ümit Yaşar Oğuzcan hayatını yazmış.

            1310’da dünya’ya gelmiş. ( 1894 MS) . Sarkışla ilçesinin Sivrialan Köyü’nd. Anası Gülizar. 7 yaşında çiçek olmuş. Sol gözü kör olmuş, sonra sağa ağ inmiş, babası yanına gelince değneğin ucundan gözü çıkmış. ( Ahmet Babası).

            !921 Ana baba göç.       1. yanaşması ile kaçmış. 2. karısından 6 sağ evladı var.

—} Ahmet Kutsi Tecer tanımış onu ve elinden tutmuş.

İlk şiiri Gazi’ye söylediği şiir.

1933’den sonra yurduna dolanmış.

            Köy ensitülerinde ders vermiş. 1952’de jübile yapmışlar. 1965’de aylık bağlanmış. Köyüne ilk meyva ağaçlarını dikmiş. Köylüler “ O kör değilmiş, meğer kör olan bizmişiz” demişler.

            21 Mart 1973’de vefat etmiş.

Ne ucu bellidir ne ortası

Bir gizli sır giyinmiştir libası

Bayramlarda düğünlerde

Toplantıda yığınlarda

Sıkılınca dar günlerde

Türküz türkü çığırırız

DOSTLAR BENİ HATIRLASIN

Ben giderim adım kalır

Dostlar beni hatırlasın

Düğün olur bayram gelir

Dostlar beni hatırlasın

Can kafeste durmaz uçar

Dünya bir han konan göçer

Ay dolanır yıllar geçer

Dostlar beni hatırlasın

Can bedenden ayrılacak

Tütmez baca yanmaz ocak

Selam olsun kucak kucak

Dostlar beni hatırlasın

Açar solar türlü çiçek

Kimler gülmüş kim gülecek

Murad yalan ölüm gerçek

Dostlar beni hatırlasın

Gün ikin akşam olur

Gör ki başa neler gelir

Veysel gider adı kalır

Dostlar beni hatırlasın

Allah’a isyan şiirleri 2 tane var buna benzer şiir.

Bu alemi gören sensin

Yok gözünde perde senin

Haksıza yol veren sensin

Yok mu suçun bunda senin

Ademi sürdün bakmadın

Cennette de bırakmadın

Şeytanı niçin yakmadın

Cehennemin varda senin

  • Kader şiirleri de güzel. Körlüğü için şikayet.
  • Hepimizin sonu bir yokuşda tepede düz olacak diyor.
  • Uyanmadı kara bahtım—} Yalvardım diyor.
  • Yeter Gayrı yumma Gözün kör gibi
  • * Memlekete destan oldum karım beni beğenmedi diyor.

Kaldırsam perdeyi DÖKSEM SUÇUNU

Kaldırsam perdeyi döksem suçunu

Acep bu işime ne dersin dünya

Fısku fesat kaplanmıştır içini

Bu çirkin huyları nidersin dünya

Sinema için bir şiiri var kız gelin belli değil diyor. Üzmüşler yeni zamanda üzüyor onu, yeni keşiflere seviniyor. Uzaya çıkılıyor bizde çıkalım diyor. Okul olsun okuyalım diyor. Okul iyidir.

Gaffar’a Tanrı’ya Sevgi yalvaran

Kays, Mecnun Leyla ismi çok geçiyor.

SEN BİR CEYLAN OLSAN BEN DE BİR AVCI

Sen bir ceylan olsan ben de bir avcı

Avlasam çöllerde saz ile seni

Bulunmaz dermanı yoktur ilacı

Vursam yaralasam söz ile seni

Kurulma sevdiğim güzelim deyin

Bağlama karayı alları geyin

Ben bir çoban olsam sen de bir koyun

Seslesem elime tuz ile seni

Koyun olsan otlatırdı yaylada

Tellerini yodurmazdım hoyrada

Balık olsan takla dönsen deryada

Düşürsem toruma hız ile seni

Veysel der ismini koymam dilimden

Ayrı düştüm vatanımdan ilimden

Kuş olsan da kurtulmazdın elimden

Eğer görse idim göz ile seni.

KARA TOPRAK

Karnın yardım kazmayınan belinen

Yüzün yırttım tırnağınan eline

Yine beni karşıladı gülünen

Benim sadık yarim kara topraktır.

Her kim ki olursa bu sırra mazhar

Dünyada bırakır ölmez eser

Gün gelir Veysel’i bağrına basar

Benim sadık yarim kara topraktır.

  • Kızılırmak’a şiir, selle can alıyor, seli bahane edip.
  • Türklükle ilgili şiirleri var.

İnler Veysel arı gibi

Bülbüllerin zarı gibi

Turnalar katarı gibi

Türküz türkü çığırırız.

Okul ve halk evlerine şiiri var, cansız radyodan ses geliyor, bunu okul yapıyor öyleyse okul iyidir.

Baltasını çalana, hastaneye, dumlupınar denizaltısına, köprülerini yakanlara, bozgunculuk ( ikilik) çıkaranlara şiirleri var. Tarsus’ta parasını çalan hırsıza şiiri var.

UZUN İNCE BİR YOLDAYIM

Uzan ince bir yoldayım

Gidiyorum gündüz gece

Bilmiyorum ne haldayım

Gidiyorum gündüz gece

Dünyaya geldiğim anda

Yürüdüm aynı zamanda

İki kapılı bir handa

Gidiyorum gündüz gece

Uykuda dahi yürüyorum

Kalmaya sebep arıyorum

Gidenleri ben görüyorum

Gidiyorum gündüz gece

Kırk dokuz yıl bu yollarda

Ovada dağda çöllerde

Düşmüşüm gurbet ellerde

Gidiyorum gündüz gece

Düşünülürse derince

Irak görünür görünce

Yol dakka miktarınca

Gidiyorum gündüz gece

Şaşar Veysel işbu hale

Gah ağlaya gahi güle

Yetişmek için menzile

Gidiyorum gündüz gece

SON ŞİİR

Selam saygı hepinize

Gelmez yola gidiyorum

Ne karaya ne denize

Gelmez yol gidiyorum

Ne şehire ne de köye

Ne yıldıza ne de aya

Uçsuz bucaksız deryaya

Gelmez yola gidiyorum

Gemi bekliyor limanda

Tayfalar hazır onda

Gözüm kalmadı cihanda

Gelmez yola gidiyorum.

SAZIM’A

Ben gidersem sazım sen kal dünyada

Gizli sırlarımı aşikar etme

Lal olsun dillerin söyleme yada

Garip bülbül gibi ahu zar etme

Gizli dertlerimi sana anlattım

Çalıştım sesimi sesine kattım

Bebe gibi kollarımda yaylattım

Hayali hatır et beni unutma

Bahçede dut iken bilmezdin sazı

Bülbül konar mıydı dalına bazı

Hangi kuştan aldın sen bu avazı

Söyle doğrusunu gel inkar etme

Benim her derdime ortak sen oldun

Ağlarsam ağladın gülersem güldün

Sazım bu sesleri turnadan m’aldın

Pençe vurup sarı teli sızlatma

Ay geçer yıl geçer uzarsa ara

Giyin kara libas yaslan duvara

Yanından göğsünden açılır yara

Yar gelmezse yaraların elletme

Sen petek misali Veysel de arı

İnleşir beraber yapardık balı,

Ben bir insan oğlu sen bir dut dalı

Ben babamı sen ustanı unutma

GİNE Mİ AĞLADIN KİRPİKLERİN NEMİ

Cefanın safanın farkı yok bence

Her ikisi son haddine varınca

Dümdüz olur eniş yokuş dereler

Dr. Fikret Arık’a

Eşim dostum yavrularım

İşte benim sonbaharım

Veysel karanlık yollarım

Gelmez yola gidiyorum.

Leave a Reply

