Scirra Başlangıç Tutorial’a Giderken Gerekenler


Gereklilikler

www.scirra.com’dan.

Construct 2’yi indirin.

http://www.scirra.com/construct2/free-edition

Sonra yükleyip, çalıştırın.

KArşınıza 4 pencereli bir menü gelecek.

İlgi, internet bağlantılarına ve bilgisayarınızda yüklü olan programlara erişimi sağlayan linkleri olan bir sayfa.

Bu program, browser tabanlı bir program olduğu için, zaten browser gibi duruyor. (Browser dediğimiz internet’e girerken kullandığımız programlar. Explorer, Chrome ve Firefox gibi.)

Bu programı kullanabilmek için tabi HTMl5 uyumlu bir browser’ınızda olmalı. Hemen aşağıdakilerden bir tane  indirin. Browser linkleri aşağıda:

Explorer, firefox.Chrome

http://windows.microsoft.com/en-US/internet-explorer/downloads/ie

http://www.mozilla.org/tr/firefox/new/

https://www.google.com/chrome/

Safari Apple için:

http://www.apple.com/safari/download/

Bu oyunları çalıştırmak için gerekli, yoksa Scirra direk html5’siz de çalışıyor.

İşte Scirra’yı çalıştırınca çıkan ilk sayfada internet bağlantısı ile girilen çeşitli tutoriallar mevcut, bir de Browse Project kısmında programı yüklerken gelen örnek uygulamalar var. Bu uygulamaları tek tek incelerseniz programlar yapabilirsiniz. Birazdan anlatmayı planladığım şekilde kendi sprite’lerinizi yükleyebilirsiniz.

Ana sayfa da Drag and Dropp videosunu izleyin. Drag and Drop, Taşı ve Bırak demek. Yani resimlerinizi, yaptığınız karakterleri  mesela bir pacman yaptınız, bir komando yaptınız tabi png formatında olursa daha iyi olur. Alıp atıyorsunuz.

Karakterlerimizi çizebilmemiz için, paint programları, çizim programları lazım.

En iyisi bir Adobe Photoshop edinmeniz. PAint.net bedava bir program. Yine internette bedava Adobe’lar var.

http://pixlr.com/editor/

Hatta windows’taki paint bile biraz işinizi görür ama kaliteli bir programlamaya giderken yavaş yavaş bu programlarla haşir neşir olabiliriz. Oyunlar için daha güzel çizim programları bilen varsa aşağıya lütfen yorum atsın.

Sıfır bir çalışma için Creat new Project’a basıyoruz.

Open Project ile daha önce var olanlarla, var olan tutorialları çalıştırıyoruz.

Yapacağınız programları kaydettiğiniz zaman diyelim adı mavioyun olsun, mavioyun.capx diye kaydetmektedir. uzantıları capx dosyası olanlar bizim program Scirra.

İlk açtığımız sayfada üç adet sekme göreceksiniz.

Start page, Başlangıç sayfamız, onun yanında, Layout 1, oyunu karakterlerimizi, zeminimizi, (background) arkaplanı göreceğimiz alan, ben buna “Hacivat Sahnesi” demek istiyorum, Hacivat Sahnesini göreceğiz.  Bunların yanında Bir de EventSheet var. Event Sheet’de karakterlerimize, oyunumuza ilişkin kodların, emirlerin sayfası. YAni şöyle olursa böyle yap, açıldığı zaman şu yazıyı getir, açıldığı zaman daima şu hareketi yap, açılınca bu karakteri burada başlayacak kısım. Kod sayfası ama bu da görüntülü olduğu için işimiz kolay. Adamlar esaslı sucuk yapmış dediği gibi Kadir çöpdemir abimizin, adamlar esaslı resimli kod programı yapmış. Eksiklikleri var test ettim. Ama şimdilik gamemaker’a geçecek kadar değil. Basit Aksiyon ve platform oyunları için yeterli kodlar var.

Yani özetle, Start PAge, Layout 1, Event1 adet üç browser arası geçişlerle bu oyun yazılacak. Sol tarafta Properties penceresi var.

O pencere ile de üzerine tıkladığımız objectlere ( Karakterler, yazılar, resimler, duvar malzemeleri gibi ) özellikler veriliyor.

Sağda Projects penceresi ile de program için taşınan dosyları, karakterleri, ( .png ve jpeg formatındakileri ) görüyoruz. Burada gruplandırma yapılıyor, mouse, klavye gibi aletler görülüyor. Burada hangisini kullanacaksanız bunları tanımlamak gerekiyor. Insert object tuşu var. Veyahut resimler gibi alıp taşıyorsunuz. Taşı bırakla. öyle de olur.

Ancak klavye eklemek için Object Types’ın üzerine sağ tıklayıp Insert Object diyoruz, ardından ne tür bir object seçeceğinizi belirliyorsunuz. Oyunda kullanacağınız müziği buradan seçebilirsiniz. Hoperlör resmi var. Background gibi duvar gibi resimleri ekliyorsunuz. Kısaca oyunun bileşenlerini buradan dahil ediyorsunuz. Oyunun mantığı nedir oyuna komutlar nereden girecek klayve mi mouse mu, oyun consolunda ki joystick mi yoksa, dokunmatik mi. Bunları eklemeniz lazım. Yoksa mouse ekli değil ise mesela, mouse la yapacağı hareketleri tanımlayamazsınız.

( jpg, png ne demek: Bunlar resim dosyalarının uzantıları. Yani bir resim dosyası olsun cicek ismi ile. cicek.jpg olur, cicek.bmp olur cicek.png olur.  çeşidi programdan programa değişir çok var. ama genelde oyunlarda png kullanılıyor )

Giriş için bunlar yeterli. Şimdi Yukarıda bunları yazarken aklıma geldi. Bir oyunun yapısını aktarmak lazım. Hemen bir post yapalım buna da. 

Eğer hemen oyun yapmak istiyorsanız:

 Ders 4: Oyunun Yapısı

Eğer Oyun yazma konusunda emin değil iseniz daha fazla fikir için:

Ders 2:  Oyun Yazabilmek İçin Kişide Olması Gereken Özellikler. ( Olursa çok iyi olur manasında)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s