Ders 3: Görme Özürlüler Neden Daha İyi Görür! Düşünmeyi Öğrenmek 101


Engelli olmak çok zordur. Engelli olmayan bir insan bu durumu kendinde düşündüğü zaman bile rahatsız olur. Çoğumuz bunun düşüncesinden bile kaçarız. Bir kısmı ise aklına bunları getirip kendini üzmemek için engellileri görmezden gelir. Güya böylecek korku ve endişelerinden kaçar.. Aslında kendinden ve gerçekten kaçar.

Çevreme baktığımda engelli olan insanların hep özel ve güçlü insanlar olduğunu gözlemledim. Çoğunun bizden üstün ruh kuvvetleri ve düşünce dünyaları varr. Bazıları bizden daha cesur, baızları bizden daha sosyal, bazıları bizden çok daha zeki, bizim aklımıza gelmeyen hissetmediğimiz şeyleri görüyor ve hissediyor. Bunda bzlerin göremediği kıymetini bilemediği şeyleri doğğru değerlendirebilme  yeteneklerinin yaşadıkları zorluklarla gelişmiş olmasının etkisi var. Ancak bunun yanında ben kesinlikle şunu düşünüyor ve inanıyorum :

” Engelli İnsanlar bizlerden bir nebze daha güçlü kudretli insanlar.” Zira Allah kimseye kaldıramayacağı yükü yüklemez. Bu insanlar bizim hayalinden bile korktuğumuz gerçekleri yaşıyorlar, hissediyorlar. Üstelik bu güçlüklerin üstesinden geliyorlar. Ve de üstelik ilerliyorlar, çevrelerine ışık saçıyorlar umut saçıyorlar. Engelli olmayan insanların başaramadığı mutluluğu yakalıyorlar, hem kendilerini hem çevrelerini aydınlatıyorlar. Bunların hepsine şahit olmuş bir insan olarak söylüyorumm.

Tanıdığım pek çok görme engelli insan herkesten daha iyi görüyor desem inanın. Görmek nedir. Görmek bakmak değildir. Görmek çevreyi idrak edebilme, buna göre düşünce üretip tepki verebilme becerisidir.  Peki nasıl oluyorda görme engelli insanlar güya görenlerden daha iyi karar alabiliyorlar.

Düşünce Akademisi 101 dersimiz için Görme Engellilerin karar verebilme becerilerinin incelenmesi çok önemlidir.  Görme engelliler göz yerine diğer organlarını kullanma konusunda yeteneklerini geliştiirirler. Ancak gelişmiş olsa da bur organlar nihayetinde kararı kişi kendisi vermektedir. Demekki bu kişilerin ifade ettiğimiz ruh yüksekiliğinin yanında ileri bir düşünme sistemi olmalı. Bu düşünme sistemi ile daha iyi karar veriyor diyebiliriz. Tabi bu hipotezim.

 1. Bakmakla Görmek Arasında Fark Vardır

2. görme Engelliler Bir Cismi Görmeseler Bile Beyinlerinde ve düşünce sistemlerinde bizden daha iyi bir şekilde hayali bir sınıflandırmaya  sokuyorlar. Yani o olgu veyahut nesneyi dil bileşenleri ile doğru tanımlı ve net bir düşünce görüntüsüne, kelimeye veyahut kokuya çeviriyorlar. Bu ister hayali ister, düşünce düzeyinde ister koku ve ses gibi bileşenlerle olsun bir görüntü oluşturacak olgu malzemesine dönüşüyor. Bu neticeye nereden ulaştım derseniz: Görme enelli insanların genelde çok güzel konuştuklara şahit oldum. Tane tane anlaşılır. Tanımlama ve cümleleri yerli yerinde kullanan. Nesneleri, kişileri, ve isimleri doğru sınıflayan. İsim hafızaları güçlü kişiler. Bir kısmının hafızlığı da bu doğru tanımlama ve sistemli düşünme alışkanlığından geliyor olabilir.

4. Görme engelli olmayan isnalarda ve özellikle görsel zekası yüksek insanlarda  görme tembelliği oluştuğu kanatindeyim. Yani görmekten ziyade bir bakma alışkanlığına dönüyoruz. Bakmak, düşünce içermeyen bir bakış hali, görmenin alt kategorisidir. ( Bu konuda bu  ders kapsamında yazı yazmak şart oldu. Bundan sonraki  derslerimizden biri görme bakma farkı olsun. ) ve  Bakma alışkanlığı var.

BU kanaate nasıl vardır. Bugün tevafuk eseri Gözlerin iyi görmediği için gözlük takamadım. daha  sonra daha önce üzerinde çalıştığımız bol sayılı bir konu ile ilgili bir arkadaşla çalışmamız gerekti. Doğal olarak ben sayıları göremiyordum. Arkadaş ise konuyu bana şu şu şeklinde anlatıyordu. Farkettim ki ben bu daha önce gördüğüm sayıları incelerken konuyu daha iyi anlıyorum. Bu nasıl oldu derken üzerinde düşündüm ve bu yazıyı yazmaya karar verdim. Bu konu da düşünmeyi öğrenme konusu ile alakalı düştü. Evet ne diyorduk. Farkettim ki daha önce  ekrandaki sayıları görüp incelerken konuyu gözlerime güvenerek bakarak anlamaya çalışıyordum. Görerekte değil. Görsel zekası kuvvetli bir insan olarak, ben bakar anlarım diye kendime güvenerek eski bakma alışkanlıklarımla beraber anlatılan konuları beynimde işitsel olarak sınıflandırmadan anlamaya çalışıyordum. Halbuki bugün görme yeteneğim yetmedi. Göremiyorudum. Ancak arkadaş bir şeyi anlatınca o konuyu pür dikkat dinledim. Renkleri ve ekranda bulanık görünen sayıları kafamda yer olarak belirledim. HEmen bunu işitsel olarak kodladım. Sonra her söylenene daha çok dikkat kesillmek zorunda kaldım. Ve bir de gördüm ki anlamadığım konuyu bugün çok güzel anladım. Ve üstüne üstlük yeni yönlerini de yakaladım.

Burada hastalığıma teşhis :

1. Görme değil bakma hastalığına yakalanmışım. Yani Bakma alışkanlığı edinmişim. Bu bakma işini iise görme zannedip kendime güvene dayalı bir gaflet neticesi konuya tam hakim olamamışım.

2. Gördüğüm nesnleri ve dinlediklerimi, görmeye daha çok önem verdiğim için beynimde isim isim sınıflandırmamışım. Demekki işitilen şeyleri bir sınıflamaya sokmak gerekiyor. Bu sınıflandırma ise karşılıklı ikişkiler kurup düşünsel bir süreç gerektiriyor. Bu ise biraz zorlanmayı da içinde taşıyor.

Bunlara şahit olunca bu yazıyı yazmaya karar verdiği söyledim. Demekki hayatta bakma ve görme alışkanlıkları penceresinden yeniden başlamak lazım. Ara ara artık bu egzersizi yapacağım. Başka deneyimlerim olursa onu da yazacağım. Şu an ekrana bakıyorum ama harfleri göremiyorum ancak her halde doğru yazıyorum ki buraya kadar okudunuz:=)

Özetlemek gerekirse düşünmeyi öğrenmek için  görme engelli insanları iyi incelemeliyiz. . Tanımaya çalışmalıyız. Bu insanların düşünce ipuçları ve hayatı anlama ve anlamlandırma çabaları bize yeni ufuklar açabilir. Tabi diğer  engelli vatandaşlarımızdan alacağımız binlerce ders var. Bugün bu konu yaşadıklarımla örtüştüğü için  görme engelli vatandaşlarımızla ilgili oldu. Allah herkese mutlu sağlıklı bir ömür versin. Her halimizle Allah a şükretmeyi becerebilmeliyiz. Böylece mutlu ve huzurlu olabiliriz. Hayatın biz e öğreteceği çok şeyler var. Sabırlı olmalıyız. Engelli vatandaşlar hepimiz için birer işarattir. Onlar bu engelleir ile hayatta bize birer ayet birer işaret olarak sahip olduğumuz  kıymetleri hatırlatıyorlar. Böylece onlar birer kutup yıldızı gibi dünyada yönümüzü şaşırmamamızı sağlıyorlar. Her insana hayat hakkındaki değerleri hatırlatarak hayattaki  vazifelerini hatırlatıyorlar. Unutmayalım ki engelli insanların  bu dünyada bulunmalarının bir diğer hikmeti de bu hatırlatma vazifesidir. İnancıma göre bu vazifeyi yaptıkça hepsi birer sevap kazanıyor , görev alıyor. Eminim ki öbür dünyada bu hayatta ki güzel yaşamlarının ve şükürlerinin neticesi bizim görmeyeceğimiz erişemeyeceğimiz güzelliklerin kat be kat fazlasına sahip olacaklar.  Her insanın bildiği bilmediği gördüğü görmediği engelleri ve bunların yanında kusurları vardır. Hepimiz bu engel ve kusurlar ile diğer insanların aynasıyız. Bize bakan insan bizim bu hallerimizden ibret alırsa biz de  sevap kazanırız.  Engelli vatandaşlarımız bizim için , bize ayet olmak için, işaret olmak için çile çekiyorlar. Bu haldeki insanlara sahip çıkalım, değerlerini bilelim. Onlar  kıymetliler, değerlileri. Hayatı onlar için yaşanır kılalım. Göz önünde olmalarını sağlayalım. Türkiye’de her 10 kişiden biri engelli ve ortada yoklar. Bu nasıl iş. Nerede bu insanlar.  Evlerinden çıkamıyorlar. Çünkü düşünerek oluşturulmuş bir çevre yok. Şehir planı yok şehircilik yok. İşte bizim bu derslerimiz düşünen insanlar yetiştirmek için. Kendimizi yetiştirmek için. Düşünen insanlar olalım diye.

Düşünen insanlar olalım, dünyamızı yaşanır ve mamur kılalım. Dilimize sahip çıklaım, gelişelim.

Saygılar

One response to “Ders 3: Görme Özürlüler Neden Daha İyi Görür! Düşünmeyi Öğrenmek 101

  1. Pingback: DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENME 101- Dersleri | yesileldiven·

Leave a Reply

