Düşünmeyi Öğrenmek 101 – Giriş


Neden Düşünmeyi Öğrenmek 101 Dersi İsmini Verdik ?

Ne yapmayı Amaçlıyoruz ?

Düşünmek Öğrenilebilir mi ?

Madem Düşünmeyi Biliyorsun, Bize Ne Elde Ettin de Neyi Vereceksin?

Evet bu soruları kendime sorup size ne yapmaya çalıştığımı aktarmayı amaçlıyorum. Esasen çok sevdiğim bir arkadaşım bir gün bana bizlerin düşünmeyi bilmediğini söyledi. Gerçekten de konuşma arasında geçen bu sözler yabana atılacak fikirler değildi. Her ne kadar insanı biraz incitse de üzerinde kafa yorduğum bu sözler gerçeğin tam da kendiydi.

Gerçekten de düşünmek neydi ?

Bunu bilmiyordum. Düşünüyordum ama nasıl? Neyi? Neye göre karar veriyordum.?

Arkadaşım dilin öneminden ve düşünme üzerindeki etkisinden bahsetmişti. Evet, dil önemliydi. Onu nasıl kullanıyordum. O veri bir gerçeklik miydi yoksa elimdeki bir imkan mıydı? Düşüncelerim, hayallerim, kelimelerim benim miydi yoksa başkasının emanetleri miydi? Ben kimim sorusunu soruyordum ancak cevabı düşünmeden nasıl verebilirdim ki. Üstelik eğer düşünmesini bilmiyorsam cevabı da bilemezdim.

İşte bu yüzden bu iş üstüne kafa yormaya karar verdim. Düşünmeyi Öğrenmem Gerekiyordu.

Daha önce kişisel gelişim konusunda, kendimi geliştirmek gibi tasarım gibi konularda internetten çok faydalandım. Başka bloglardan, paylaşımlardan pek çok okumalar yaptım. Epeyce kitap tavsiyesi aldım. Bütün bu konularda bilgilerim vardı. Düşünme konusunda da internetten faydalanabileceğimi düşündüm. Ancak bunu yaparken bir yandan da elde ettiklerimi, kat ettiğim mesafeyi paylaşmaya karar verdim. Tam bu süreçte tasarımlarımı paylaşmak için bir blog açmıştım. Daha önce belirttiğim kişisel gelişim kitapları okumaları neticesi kendim için başarılı olacağım mesleğin mimarlık, tasarım alanında olduğunu farketmiştim. Bunları paylaşmak ve kendimi geliştirmek için bu siteyi kurdum. Tabi site de gördüğünüz gibi şimdiye kadar yaptığım işleri, okuduğum kitapları, yazdığım şiirleri, iyi kötü demeden yazıları, resimleri mi tasarımlarımı paylaşıyorum.

Madem bu blog da bunları yapıyorum bu düşünme işini öğrenirkenki süreci de paylaşayım dedim. İşte 101 dersi böylece ortaya çıktı. Hayatta öğrendiğim birşey ise mükemmele ulaşmaya çalışmak başarısızlığı getiriyor. Bu yüzden blogda dersleri paylaşmaya hemen başlayayım, göç yolunda düzelsin dedim. Gördüğünüz gibi derse giriş yazısını 9 ders bitirdikten sonra yazıyorum. Bu giriş 9 ders bitince yazılmıştır. İlerleme sağladıkça yazıları dağınık olan dersleri düzelteceğim. Bundan sonra yazacaklarımı da biraz daha özenli yazmaya çalışacağım.

 Üniversitelerde bir dönem  4 ders ayından oluşuyor. Her haftaya bir ders düşüyor dersek 16 ders olunca bir dönem tamam olacak. Böylece “Düşünmeye Giriş 101″ dersi tamam olacak. Korkmayın şimdilik sınav yapmayacağım. Öğrendiklerimi , okuduklarımı bu derslerde paylaşacağım. “Düşünmeye Giriş 102” dersinde ise bu okuduklarımı düzenli bir hale getirmeyi ve daha düzgün bir halde bitirmeyi düşünüyorum, tabi kısmet.

Allah Ömür, fikir, zeka, güç verir ise de 201 dersini de görebiliriz. O zamanda düşünmeyi öğrenmenin en azından ne olduğunu veyahut hiç olmazsa ne olmadığını anlayabilecek seviyeye gelmeyi umuyorum.

Umarım bu derslerden yararlanırsınız. Bu giriş kısmını yazarken 9 olan  Dersi yazarken, Rıza Filizok’un sitesinde tavsiye ettiği “Düşünme Sanatı” ve kitap raflarında bulduğum  “Düşüncenin Çağrısı” kitaplarını okudum. Yine pek çok okumalarda yaptım. Karar verme süreçleri ile ilgili başka kaynaklardan da faydalandım.

Düşünce üzerine bu kitaplar düşünme konusunda bana yeni fikirler verse de daha çok soru sormama yol açtı. Zira bu kötü birşey değil. Heidegger’in dediği gibi düşünce üzerinde düşünülmeyen şeydir. Kovaladıkça, yeni sorulara yol açması gerekiyor. Bu sözü naklederken de Schopenhaur’un sözleri aklıma geliyor. Başkalarının düşüncelerini tilmizliğini yapmak. Onların fikirlerini okuyup, alıp kendi düşüncelerinin yerine ikame etmek. Tabi bu sözler her ne kadar iğneleyeci gibi dursa da güneş altında söylenmedik söz olmadığını da unutmamak lazım. Schopenhaur’un bu sözünü üzerinde düşünülmeden herşeyi kendi düşüncesi gibi almak kastediliyor diye alıyorum. Elbetteki maksat kendi fikirlerini oluşturmak olmaldır. İnşaallah bizim de böyle bir şansımız olur. Schopenhaur Düşünce’nin Çağrısı isimli kitapta yer alan ilk yazısını okumanızı tavsiye ederim. Bu yüze okuma ve düşünme üstüne yazılmış Bacon’un yazısıyla beraber okunması gereken muhteşem bir metin. Yazıda Düşünme ve okumayı kıyaslıyor. Ve bazen okumanın düşünmemek yerine kullanıldığını ifade ediyor. İşte aradığımız şey de bu.  Okumak ama ne için. Düşünmek yeni şeyler düşünmek için mi, soru üstüne soru sormak için mi? Doğru kararlar vermek, yararlı işler yapmak için mi ?

Okumalar sonunda asıl mesele sahip olduğumuzu sandığımız düşüncenin bizim düşüncemiz mi olduğunu yoksa emanet mi olduğunu bilebilmek gerekir. Cevap bekleyen bir mesele de bu.

Düşünürün sözünü kabul edersek kendinin bu sözlerinin de pekala kabul edilip edilmeyeceği meselesi. Schopenhaur’un doğru söylediğini kabul edersek, bu kez de onun düşüncesi bir nas olmaz mı. Yani başka düşünürlerin düşüncelerini ödünç almayacaksak onunkini de almamamız gerekir. Totolojiyi görüyorsunuz. Bunun üstesinden nasıl geleceğiz. Özetle düşünme üstüne düşünmek kolay değil, bu bir sonuç değil bir süreç. Daha yolun başında ilk cümlelerde takıldık. Schopenhaur’u izlersek birşey okumadan kendimiz oluşturmalıyız düşüncelerimizi. Okumazsak yola nasıl devam edeceğiz.

İşte bu dersler boyunca, bu ve bunun gibi meselelere, sorulara, kendimize dair gerçeklere, hakikatlere ilişkin sorunlara bir takım cevaplar bulmaya çalışacağız. Aklıma gelen şu sorulara cevap arayacağız:

Kaç çeşit düşünme vardır? Düşünme kendi için mi vardır yoksa pratik yararı var mıdır? Düşünme faydalı olmak zorunda mıdır? Dünya için verilen kararlarla, kendi üzerine varlık hakkında düşünme arasında fark var mıdır? Düşünmeyi öğrenmenin bize faydası nedir, zararı nedir? Düşünmeden fayda bekleyenleri eleştiren filozoflar haklı mıdır? Düşünme felsefe midir? Bir konu da doğru karar vermek muhakkak düşünce gerektirir, acaba doğru mu? Doğru karar için illa düşünme gerekir mi? Karar vermek ayrı düşünmek ayrı mıdır? Bilimsel düşünce var mıdır? Heidegger düşüncenin bilime atfedilmesini yersiz bulur ve bilim düşünmez diyor, bu doğru mudur? Bilimle, düşünce arasında ne fark vardır? Bilim ve düşünce arasında ki uçurum nedir? Düşünceyi bilime atfetmek cehalet midir? Cevapla soru arasında ki fark nedir? Soru sormak düşünmeye götürür mü, yoksa daha da uzaklaştırır mı zira çok soru cevapsız meçhuller değil midir?Meçhulün artması boş vermezliğe götürmez mi? Düşünce yolunda kaybolmamak için insanların hangi direklere hangi disiplinlere ihtiyacı vardır? Mantık ilmi nedir, düşünce ile ilgisi nedir? Mantık ve düşünce disiplini arasında nasıl bir ilişki vardır? Medrese mantığı, Sokrates mantığı nedir bunun katili Descartes neyi getirmiş neyi götürmüştür? Modern cehalette tekniğin, bilimin ve Descartes’ın rolü nedir? Cehaletimize modern bilimin ve eğitimin etkisi nedir? Uzmanlık , Profluk, Doçentlik denilen şey cehalet midir, yoksa faydalı mıdır, düşünme ve düşünceyle etkisi nelerdir? Diyalektik nedir? Diyalektik materyalizm modern bir nas mıdır yoksa tutarlı düşünce sistemi midir? Tek düşünce metodu diyalektik materyaliz midir? Çoklu düşünce yapıları var mıdır? Düşüncenin gerçek 101 dersi, yani temel dersi nedir? Ortak düşünce yapısına edebiyatın etkisi nedir ? Neden testlerde matematik testlerini iyi yapanlar edebiyatı da iyi yaparlar?( cevabı biliyorum:) en azından tahmin ediyorum), En yararlı ders, ilim, bilim nedir, metod nedir? Doğruya ulaşan çok yol var mıdır? Hakikat, varlık, görünen ve düşünülen arasında ki ayrım nedir ? Kendini bilmek nedir ?  İnsan kimdir ? Özel de ben kimim ? Kendimi bilirsem bunun faydası var mıdır? Bundan fayda beklemem utanılacak bir şey midir? Doğru okuma nedir? Bir düşünürü düşünce sistematiğini kapmak için mi okuyoruz? O zaman onun hayatını ve hayat tarzını, duygularını da, hedeflerini de bilmemiz, o kişiyi tanıdıkları aracılığıyla tanımamız gerekmez mi? Kendi düşünce sistematiğini bulmak kolay mıdır? Okumadan mümkün mü? İlgi nedir? Heidegger’in ilgi sorusunda belirttiği gibi yoksa biz düşünmeyi öğrenmeye modern anlamda ilgi mi duyuyoruz ? Yoksa onun ifade ettiği gibi konuyu merkeze mi alıyoruz ? Elimizi eteğimizi dünyadan çekmemiz şart mı? Hayat gayilesi için de bu mümkün mü? Bu mümkün değil ise ne yapmalı ? …. Dahası da var.

Bu soruların bir ve birkaçına cevap verebilecek kadar düşünmeyi öğrenebilirsem kendimi mutlu sayacağım. Sizlerde kendi sorularınızı sorun ve peşine düşün diye naçizane tavsiye ediyorum. Bu yolda ilerlemeleri burada paylaşacağımı belirttim. Siz de takip ederseniz kapımız sonuna kadar açık. Bu kursun ve akademinin öğrencisi benim. İsteyen takip edebilir.

Her işte olduğu gibi sizi o işe motive eden bir sebep olması gerekir. Bir iş sürecinde motivasyonumuz ne olursa olsun bizi o işi yapmaya sevk eden şey o iş sonunda elde edeceğimiz neticeye olan inançtır. Bu süreç sonunda en başındaki konumumuzdan daha iyi bir düzeyde olmayı umuyoruz. Unutmamak gerekir ki düşünmenin bir formülü yoktur. 5 milyar yaşayan insanın kendine has düşünme biçimleri vardır. Ancak düşünmenin zemini insandır. Zira insanların ortak noktaları vardır. Yine düşünmenin ortak ölçüleri vardır. Bu ölçütlere ve insana dayanan da düşünme sistemleri vardır. İşte bizi motive eden şey düşünmenin metodları olduğuna dönük inançtır. Doğru düşünmeyi öğrenebilmeyi istemek doğru karara, ve doğruya ve de hakikate olan inancın neticesidir. Gerçeğe inanç ve gerçeğe çağrı insanı gerçeğe saygıya götürmeli. Gerçeğe saygısı olanlar düşüncenin çölünde kaybolmazlar. Gerçeğe inanan, saygısı olanlara, Hakikat batılın üstündedir diyenlere selam olsun.

Saygılar, MA

Hepimize ve Özellikle kendime İyi Dersler.  

 DÜŞÜNMEYİ ÖĞRENME 101 DERSLERİ LİSTESİ

 

Leave a Reply

