“Düşünme Sanatı” Jean Guitton, Kitabının Değerlendirilmesi (1) / Düşünmeyi Öğrenme – Ders 10


Giriş

Bu dersimizde daha önce tavsiye üzerine okuduğumuz ve bizim de okunmasını önerdiğimiz önemli bir kitabı inceleyeceğiz. Jean Guitton’un “Düşünme Sanatı” isimli kitabı.

Kitabın değerlendirmesini daha önce yapmıştık. İsterseniz kitap hakkında yapılmış olan değerlendirmemizi şerhleriyle beraber aşağıdaki linkten okuyabilirsiniz.

“Düşünme Sanatı” Jean Guitton, Kitap Değerlendirmesi

“Düşünme Sanatı” Kitabında  Ne Anlatılıyor

87 sayfa uzunluğunda, kısa sayılabilecek olan bu kitap bize düşünmenin yöntemleri olduğunu öğretiyor ve hatırlatıyor. Pedagog olan Guitton, öğrenmenin de bir takım kuralları olduğunu ve düşünmenin geliştirilebileceğini ifade ediyor. Böylece aklımızı ve enerjimizi boşa harcamaktan kurtulabiliriz diyor. Kitap ana hatlarıyla düşünmenin ne olduğunu ve ne olmadığını gösteriyor. Düşmememiz gereken tuzakları aktarıyor. Kitap seçiminin, okumanın öneminden bahsedilirken, özünde okumanın düşünceye yol açması için yapıldığını ifade ediyor.

Evet okumalıyız çünkü düşünmeye yol alabilmek için bir başlangıç noktasına ihtiyaç duyuluyor. Kitapta düşünmenin iki çeşidi olduğundan bahsediliyor. Muhakeme ve icat gücü ( tasavvur edebilme, hayal edebilme melekesi). Dehanın icatla hayal arasındaki farkı ayırt etmesiyle ortaya çıktığını belirten Guitton, okumanın düşünmeye yol açması gerektiğini ifade ediyor.

İnsanın karşılaştırmayla düşündüğünü belirten Guiton aktif ve pasif düşünme olduğunu belirtiyor. Pasif düşünme gezmekle elde edilen kendi yaşadığın çevreyle gezdiğin yerin karşılaştırmasından doğan kıyas düşüncesinden doğanlar gibi olduğunu ifade ediyor. Buradan çok gezen mi bir çok okuyan mı cümlesi bir anlam kazanıyor ve bizi bu iki düşünce düşünmeye sevk ediyor.

Guitton, biz de düşünceyi kışkırtan yazarları okumamızı öneriyor. Aksi düşüncenin, aksi düşünce varmış gibi düşünmenin bizi düşünme üretmeye kışkırttığını belirttikten sonra düşünmenin özünde hayranlık olduğunu ifade ediyor.

Yine düşünme metodunu üç aşamada değerlendiren Guitton seçmek, ayırt etmek ve çelişme başlıklarında değerlendirmektedir. Guitton birliğe ulaşmak için bölünmesi gerektiğini ifade etmekte, düşünce ve seçme konusunu basit ve orijinal bir şekilde değerlendirmektedir.

Guitton’un bu değerlendirmelerini belirttikten sonra kendi görüşlerimizi Guitton’un değerlendirmeleri ile karşılaştırıp yeni düşünceler üreteceğiz. Guitton’da zaten bu yöntemi öneriyor. Mesela kıyas yöntemini. Kıyas yöntemi var olanların karşılaştırılması yani gerçeklerin kıyaslanması. Bir de kafamızda canlandırdığımız varsayımlar, hayallerle gerçekte karşımıza çıkanın karşılaştırılması sonucu ortaya çıkan kıyas.

Biz de işte kendi gerçeklerimizle Guitton’unkileri kıyas edip derslerimizi bu esas üzerine götüreceğiz.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s